Poésie intégrée aux arts visuels: une étude de cas sur la créativité

Main Article Content

Lise Robichaud

Abstract

This exploratory research is meant as a reflection on creativity by studying the role of poetry within the practice of visual arts. It describes three creativity development strategies and stresses the importance of mind-wandering and imagination in the creative process.  Adopting an autobiographic style, the author analyses several of her artworks created in residency and for exhibits.  It proposes ways of integrating poetry to visual arts, which could be relevant in education.


Keywords: Visual Arts; Creativity; Art Education; Poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Lise Robichaud, Université de Moncton

Professeure 

Département d'enseignement au primaire et de psychopédagogie

Faculté des sciences de l'Éducation

References

Bachelard, G. (1970). Le droit de rêver. Paris: P.U.F.

Bachelard, G. (1960). La poétique de la rêverie. Paris : P.U.F.

Bachelard, G. (1957). La poétique de l’espace.Paris : P.U.F.

Bahrami, S. et Robichaud, L. (2002). Shahla Bahrami et Lise Robichaud : Correspondance pour la paix. Moncton : Galerie d’art de l’Université de Moncton.

Baulu-MacWillie, M., Beaulieu, P., Couturier, G., Desjardins, H., Dionne-Coster, S., LeBlanc, B., Poirier, M., Vanbrugghe, A. et Vanhecke, I. sous la direction de Fournier, P. (2004). Guide pédagogique Collection Franç’Arts -7, rue de l’Atlantique. Laval (Québec) : Groupe Beauchemin.

Csikszentmihalyi, M. (2006). La créativité. Psychologie de la découverte et de l’invention. Paris: Robert Laffont.

Csikszentmihalyi, M. (2004). Vivre, Paris : Robert Laffont.

Dumont, J., Sioui Durand, G., Lonergan, D et Richard, A.-M. (1999). Symposium d’art actuel Moncton 1999. Attention le Mascaret ne siffle pas. Moncton : AAAPNB.

Durand, G. (2016 12e éd.). Structures anthropologiques de l’imaginaire. Paris: Dunod.

Eaton, P.E. (21 novembre 2018). Dieppe arts & culture center presents d’EAU exhibit until jan. 29. Times & transcript. P. E4.

Getzel, J.W. et Csikszentmihalyi, M. (1964) Creative thinking in art students : an exploratory study. Chicago : University of Chicago.

Grande, J.K. (2003). Visual Acadia! Vie des arts (188) : 96.

Grande, J.K. (2000). Made in Québec. Art and the Quebecers. CIRCA. Irish and International contemporary visual culture. 94 (winter), 17-21.

Kent, C. et Steward, J. (2008). Learning by Heart: Teachings to free the creative spirit. New York: Allworth Press.

Klein, A. Lessard, D. et Lacombe A.-M. (2014). Archives et mise en Archives dans le champ culturel. Synthèse du Colloque « archives et création, regards croisés : tournant archivistique, courant artistique ». Dans Lemay, Y. et

Klein, A . dir. (2014). Archives et création : nouvelles perspectives sur l’archivistique. Cahier 1. Montréal, Université de Montréal, École de bibliothéconomie et des sciences de l’information (eBSi) (p. 170).

LeBlanc, R. (2011) Empreintes. Moncton : Les éditions Perce-Neige.

LeBlanc, R. (2005). Archives de la présence. Moncton : Les éditions Perce-Neige.

LeBlanc, R. (1988a). Poème pour Lise. Dans Chant d’amour et d’espoir (p. 24). Moncton : Michel Henry éditeur.

LeBlanc, R. (1988b). Naissance. Dans Chant d’amour et d’espoir (p. 48). Moncton : Michel Henry éditeur.

LeBlanc, R. (1972a). Cri de terre. Moncton : Éditions d’Acadie.

LeBlanc, R. (1972b). Cri de terre. Dans Cri de terre (p.43). Moncton : Éditions d’Acadie.

Marinova, K. (2014). L’intervention éducative au préscolaire : Un modèle de pédagogie du jeu. Montréal : Presses de l’Université du Québec.

McCluskey, S. (1998). Natural Numbers. Moncton artist Lise Robichaud's exhibit takes numbers beyound math. Times Globe (21 mai): 2.

Oke, H. (200-2001). Présence 27. The future of women in sculpture. Espace (54): 52.

Ray Dornan, L. (1997). Lise Robichaud nature-culture-Nature: Interprétation visuelle du poème naissance de Raymond Guy LeBlanc. ARTSatlantic 59 (Fall-Winter), 10-11.

Resnick, M. (2017). Lifelong Kindergarten. Cultivating creativity through projects, passion,peers, and play. Cambridge, Ma. : The MIT Press.

Robichaud, L. (2015). Dérives. Dans D’eau : Robichaud et Rouholamini. (Dieppe, N.-B., Canada).

Robichaud, L. (2010) Mémoire intime d’une grande maison. Ottawa, le 9 janvier 2010 – Du 16 janvier au 23 février, Centre d’artistes Voix Visuelle.

Robichaud, L. (2004). À la mémoire des poètes acadiens. Symposium Déplacement (Poitiers, France).

Robichaud, L. (2003). Angelus. Dans À l’ombre d’Évangéline III (Moncton, N.-B., Canada).

Robichaud, L. (2002a). Shahla Bahrami et Lise Robichaud. Correspondance pour la paix. Espace sculpture (60) : 53.

Robichaud, L. (2002b). Écrire l’avenir. Installation (photographie de la main du poète Raymond Guy LeBlanc transcrivant son poème, miroir et enveloppes) dans le cadre du Festival des Arts Visuels en Atlantique 2002 (Caraquet, N.-B., Canada).

Robichaud, L. (2000). Mesure du temps dans Présence 27. (Moncton, N.-B., Canada).

Robichaud, L. (1999). Longue vague déferlante. Dans Symposium d’art actuel : Attention le Mascaret ne siffle pas. (Moncton, N.-B., Canada).

Robichaud, L. (1997). Nature-Culture. Moncton : Galerie d’art de l’université de Moncton.

Sioui Durand, G. (2000). Attention, le Mascaret ne siffle pas (Symposium d’art actuel de Moncton). Inter (76) : p. 41-45.

Sternberg, R.-J. dir. (1999). Handbook of Creativity. Cambridge : Cambridge University Press.

Viau, R. (2001). « Les poètes n’ont pas le droit de se taire » : l’œuvre de Raymond Guy LeBlanc. Studies in Canadian Literature/ Études en littérature canadienne 26 (1) : 45-64.

Wilson, S. (2004). Fragments. Life writing in images and in text. Dans Irwin, L. & de Cosson, A. (Éds), a/r/tography Rendering self throug arts-based living inquiry (pp. 41-59). Vancouver: Pacific Educational Press.

Vygotsky, L.S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology.42 (1) : 7 à 9.