Overview of Museum Education and Cultural Mediation in a Quebec Regional Museum: Between Democracy and Cultural Democratization

Main Article Content

François Thierry Toé
Anne-Marie Émond

Abstract

The Beaulne Museum is a regional institution located in Coaticook, Quebec. Its threefold mission includes the showcasing of textiles and costumes, local heritage, and visual arts. While favouring an historical approach, the museum’s programming is also open to modernity. A large number of exhibitions and a range of cultural activities are offered to the public with the aim of promoting cultural democracy and cultural democratization. This paper examines audiences’ response to the museum’s offerings and the impact of the socio-economic and environmental context on the relevance of its activities.


Keywords: Museum education; Regional museum; Cultural democracy; Cultural democratization; Cultural mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

François Thierry Toé, Beaulne Museum

François Thierry Toé, Ph. D. is Director - Curator at the Beaulne Museum

Anne-Marie Émond, Université de Montréal

Full professor, Faculty of Education

References

Allard, M. (2012). Le parcours et les perspectives du champ et de la recherche en éducation muséale. In A. Meunier & J. Luckerhoff (Eds.), La muséologie, champ de pratiques et de théories (pp. 121-130). Québec, QC: Presses de l’Université du Québec.

Babbidge, A. (2018). Association of independent museums. Helping heritage organizations prosper. Success Guides. Successful governance in independent museums. Retrieved from https://www.aim-museums.co.uk/wp-content/uploads/2018/03/Successful-Governance-In-Independent-Museums.pdf

Baeker, G. (1999). Museums and community cultural planning: A case study in participatory action research in Peterborough Ontario (Unpublished Ph.D. thesis, University of Waterloo, Waterloo, Ontario). Retrieved from

https://www.collectionscanada.gc.ca/obj/s4/f2/dsk1/tape7/PQDD_0020/NQ44750.pdf

Baeker, G. (2002). Beyond garrets and silos: Concepts, trends and developments in cultural planning. Report prepared for the Municipal Cultural Planning Partnership. Retrieved from https://uwsculturalplanning.files.wordpress.com/2013/09/baeker-report-on-cultural-planning.pdf

Bedford, L. (2001). Storytelling: The real work of museums. Curator: The Museum Journal, 44(1), 27-34. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2151-6952.2001.tb00027.x

Bélanger, A. (2007). La médiation culturelle: de la conception à la pratique. Cahiers de l'action culturelle, 6(2), 27-29. Retrieved from https://arc.uqam.ca/upload/files/cahiers_acv6n2.pdf

Benay, A. (2016). Musées: la viabilité passe par l’innovation. Le ciel nous tombe sur la tête! Muse, 35(2), 21-30.

Bergeron, Y., Arsenault, D., & Provencher St-Pierre, L. (2015). Musées et muséologies: au-delà des frontières, Les muséologies nouvelles en question. Québec, QC: Presses de l’Université Laval.

Bergeron, Y. (2002). La médiation au Musée de la civilisation. In B. Schiele (Eds.), Patrimoines et identités (pp. 173-213). Québec, QC: Éditions MultiMondes.

Black, G. (2010). Embedding civil engagement in museums. Museum Management and Curatorship, 25(2), 129-146. Retrieved from https://doi.org/10.1080/09647771003737257

Bourdieu, P., & Darbel, A. (1969). L’amour de l’art: les musées et leur public. Paris, FR: Éditions Minuit.

Bourdieu, P. (1979). La distinction: critique sociale du jugement. Paris, FR: Éditions de Minuit.

Brown, K., & Mairesse, F. (2018). The definition of the museum through its social role. Curator: The Museum Journal, 61(4), 525-539. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cura.12276

Daignault, L., & Schiele, B. (Eds). (2014). Les musées et leurs publics: savoirs et enjeux. Québec, QC: Presses de l’Université du Québec.

Donnat, O. (1994). Les Français face à la culture: de l’exclusion à l’éclectisme. Paris, FRe: La Découverte.

Dufresne-Tassé, C., Banna, N., Sauvé, M., & O’Neill, M.C. (2006). Aider des visiteurs occasionnels à traiter avec plus de profit les objets muséaux: description d’une collaboration université-musée. In A.M. Émond (Ed.), L’éducation muséale vue du Canada, des Etats-Unis et d’Europe: recherches sur les programmes et les expositions (pp. 137-148). Québec, QC: Éditions MultiMondes.

Dufresne-Tassé, C., & Marin, D. (2012). Dates et chronologie, étude d’un besoin profond chez des visiteurs de quatre musées québécois. In A.M. Émond (Ed.), Le musée: entre la recherche et l’enseignement (pp. 176-190). Québec, QC: Éditions MultiMondes.

Dufresne-Tassé, C. (2015). Les visiteurs ne sont pas passifs; ils ne veulent pas nécessairement choisir, ils veulent être fascinés. In Y. Bergeron, D. Arsenault & L. Provencher St-Pierre (Eds.), Musées et muséologie: au-delà des frontières: les muséologies nouvelles en question (pp. 269-283). Québec, QC: Presses de l’Université Laval.

Dufresne-Tassé, C. (2018). Éducation, action Culturelle, médiation. Trois concepts, trois groupes d’acteurs, trois silos dans le paysage québécois. In S. Wintzerith (Ed.), ICOM Education 28 (109-128). Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1EErtwOgLOiMfKe7cOBBAFWINIvPTmoAy/view

Émond, A.M., & Mendonça, J. P. (2018). Cultural action-making in English Canada’s museums: a historical overview 1840-2018. In S. Wintzerith (Ed.), ICOM Education 28 (89-108). Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1EErtwOgLOiMfKe7cOBBAFWINIvPTmoAy/view

Falk, J. H., & Dierking, L. D. (2000). Learning from the museum. Walnut Creek, CA: AltaMira Press.

Ganzeboom, H., & Haanstra, F. (1989). Museum and public. The public and the approach to the public in Dutch museums. Rijswijk, The Netherlands: Ministry of Welfare, Health and Culture.

Garon, R. (2005). La pratique culturelle au Québec en 2004. Recueil statistique. Direction de la recherche, des politiques et du lectorat. Ministères de la Culture et des Communications. Retrieved from https://www.mcc.gouv.qc.ca/fileadmin/documents/publications/pratique_2004_1.pdf

Gesché-Koning, N. (2006). L’éducateur muséal concepteur d’exposition: état de la situation en Europe. In A.M. Émond (Ed.), L’éducation muséale vue du Canada, des États-Unies et d’Europe: recherches sur les programmes et les expositions (pp. 25-47). Québec, QC: Éditions MultiMondes.

Grimes, J.R., & Minelli, M. (2016). La marque en tant que stratégie: les musées, les imaginaires sociaux et l’économie de l’attention. Muse, 35(1), 33-38.

Hawkins, K. (2015). Déconstruire la démence: Servir les collectivités par des programmes ciblant la perte de mémoire. Muse, 34(6), 20-31.

Hooper-Greenhill, E. (1994). Museums and their visitors. London, UK: Routledge.

Hooper-Greenhill, E. (1999). The education role of the museum. London, UK: Routledge.

Juanals B., & Minel, J. L. (2016). Stratégies de communication et dispositifs de médiation à l’ère numérique: vers des « musées ouverts »? In F. Mairesse (Ed.), Nouvelles tendances de la muséologie (pp. 225-268). Paris, FR: La Documentation française.

Lafortune, J.M. (dir.) (2012a). La médiation culturelle. Le sens des mots et l'essence des pratiques. Québec, QC: Presses de l'Université du Québec.

Lafortune, J.M. (2012b). Enjeux et limites de la médiation culturelle. In J.M. Lafortune (Ed.), La médiation culturelle: Le sens des mots et l’essence des pratiques (pp. 61-78). Québec, QCc: Presses de l’Université du Québec.

Luckerhoff, J. (2007). Vers une compréhension des déterminants de la fréquentation des musées d’art: Portrait actuel des visiteurs de musées d’art. Communication, (25)2, 1-8. Retrieved from http://journals.openedition.org/communication/742

Malenfant, R. (2006). La gouvernance stratégique: la voie de l’imputabilité. Lévis, QC: Éditions D.P.R.M.

Matarasso, F., & Landry, C. (1999). Balancing act: Twenty-one strategic dilemmas in cultural policy. Council of Europe. Retrieved from

http://www.artsmanagement.net/downloads/cultural-strategy-dilemmas.pdf

Midy, F. (2002). Préalables à l'étude de l'action culturelle au Québec. Cahiers de l'action culturelle, 1(1), 7-23.

RCM of Coaticook. (2014). Rapport de planification du territoire en fonction du potentiel de développement économique. Coaticook, Québec. Retrieved on October 22, 2018 from https://www.mrcdecoaticook.qc.ca/services/documents/Rapport%20final_Planification%C3%A9conomique_MRC%20Coaticook.pdf

Schuster, M. (1993). The audience for art museums. A cross-national comparison. Cambridge, MA: MIT Press.

Silverman, L. H. (1995). Visitor meaning-making in museums for a new age. Curator: The Museum Journal, 38(3), 161-170. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2151-6952.1995.tb01052.x

Société des musées québécois (SMQ). (2015). Les guides électroniques de la SMQ. La gouvernance des institutions muséales: guide à l’usage des directions et des conseils d’administration. Montréal, QC. Retrieved from https://www.musees.qc.ca/bundles/professionnel/guidesel/gouvernance/index.htm

Statistics Canada. (2011). Census profile, 2011. Coaticook, MRC Quebec. https://www12.statcan.gc.ca/census-recensement/2011/dp-pd/prof/details/page.cfm?Lang=E&Geo1=CD&Code1=2444&Geo2=PR&Code2=01&Data=Count&SearchText=coaticook&SearchType=Begins&SearchPR=01&B1=All&Custom=&TABID=1

Statistics Canada. (2016). Census profile, 2016. Coaticook, Census subdivision, Quebec and Quebec. https://www12.statcan.gc.ca/census-recensement/2016/dp-pd/prof/details/Page.cfm?Lang=E&Geo1=CSD&Code1=2444037&Geo2=PR&Code2=24&Data=Count&SearchText=coaticook&SearchType=Begins&SearchPR=01&B1=All

Toé, F.T. (2016). Trame historique du textile à Coaticook (1871 à nos jours). Revue d’études des Cantons-de-l’Est, 46, 59-74. Retrieved from http://www.etrc.ca/fr/revue/numeros_precedents/

Worts, D. (2006). Measuring museum meaning: A critical assessment framework. Journal of Museum Education, 31(1), 41-49. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/40283905?seq=1#metadata_info_tab_contents