Utilisation de lunettes munies d’une caméra et d’un microphone pour évaluer l’expérience muséale

Stéphanie Gladu, Stéphane Perreault, Jason Luckerhoff

Abstract


Abstract: We analyse through a case study the potential of wearing camera and microphone-equipped glasses in a museum to assess a visitor’s in situ museum experience. The qualitative analysis of gathered audiovisual data confirms that such a device does facilitate the assessment of the descriptive, appreciation, interactions and environment. Discussion of the strengths and weaknesses of such a device in the context of museum assessment.

KEYWORDS: Museum evaluation; visit experience; glasses; audio-visual element

Résumé: A partir d’une étude de cas, nous analysons le potentiel du port de lunettes munies d’une caméra et d’un microphone lors de la visite d’une institution muséale pour évaluer in situ l’expérience muséale d’un visiteur. L’analyse qualitative des données audiovisuelles recueillies permet d’affirmer qu’un tel dispositif favorise l’évaluation de la signalétique, de l’appréciation, des interactions, et finalement de l’environnement. Les forces et les faiblesses de l’usage de ce dispositif en évaluation muséale sont discutées.

MOTS CLES: Évaluation muséale; expérience de visite; lunettes; données audiovisuelles


Full Text:

PDF

References


Diamond, J. (1999). Practical evaluation guide: Tools for museums and other informal educational settings. Lanham, MA: Rowman Altamira.

Dufresne-Tassé, C., O'Neill, M. C., Sauvé, M., & Marin-Robitaille, D. (2015). Un outil pour connaître de minute en minute l’expérience d’un visiteur adulte. Revista Museologia & Interdisciplinaridade, 3, 187-204.

Falk, J. H., & Dierking, L. D. (1992). The museum experience. Ann Arbour, MI: Whalesback Books/Howells House.

Goulding, C. (2000). The museum environment and the visitor experience. European Journal of Marketing, 34, 261-278.

Guillemette, F., & Luckerhoff, J. (2009). L’induction en méthodologie de la théorisation enracinée (MTE). Recherches qualitatives, 28, 3-20.

Heidenreich, S. M., & Turano, K. (2011). Where does one look when viewing artwork in a museum? Empirical Studies of the Arts, 29(1) 51-72.

Jacobi, D., & Le Roy, M. (2013). La signalétique patrimoniale: Principes et mise en œuvre. Paris: Éditions Errance.

Lachapelle, R. (1994). Aesthetic understanding as informed experience: Ten informant-made videographic accounts about the process of aesthetic learning. (Unpublished doctoral dissertation). Concordia University, Montreal, QC.

Lachapelle, R. (1999). Educational and research applications of video technology in support of learning in the museum. Canadian Review of Art Education. 26(2), 101-113

Le Marec, J., & Chaumier, S. (2009). Évaluation muséale: Hermès ou les contraintes de la richesse. La Lettre de l’OCIM. Musée, Patrimoine et Culture Scientifiques et Techniques. 126, 7-14.

Luckerhoff, J. (2012). Le musée national des beaux-arts du Québec est-il condamné à séduire? Dans A. Meunier (Ed.), La muséologie, champ de théories et de pratiques (pp. 41-78). Québec: Presses de l’Université du Québec.

Luckerhoff, J. (2011). Le discours de la presse écrite et la médiation à l’extérieur du musée. La conquête du large public. Dans C. Martin, M. de la Durantaye, J. Lemieux, & J. Luckerhoff (Eds.), Enjeux des industries culturelles au Québec. Identité, mondialisation, convergence (pp. 193-238). Québec: Presses de l’Université du Québec.

Luckerhoff, J. & Jacobi, D. (2014). L’étude communicationnelle de la culture: Le cas des publics des musées d’art. Dans S. Perreault, S, & Y. Laplante (Eds.), Introduction à la Communication Sociale, Trois-Rivières: SMG.

Poli, M.-S. (1996). Le texte dans un musée d'histoire et de société. Publics et Musées, 10, 9-27.

Rowley, J. (1999). Measuring total customer experience in museums. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 11, 303-308.

Webb, E. J., Campbell, D. T., Schwartz, R. D., & Sechrest, L. (1966). Unobtrusive measures: Nonreactive research in the social sciences. Chicago: Rand McNally




DOI: http://dx.doi.org/10.26443/crae.v43i1.15

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Canadian Review of Art Education: Research and Issues / Revue canadienne de recherches et enjeux en éducation artistique

Crossref logo