ArTSchives: un tremplin vers divers types de musées et vers la création artistique

Main Article Content

Lise Robichaud

Abstract

Abstract: The article introduces arTSchives, a visual art teaching model that integrates the concepts of museum, archives, and experiential learning. Its purpose is to help understand contemporary artwork of the archival type while proposing artistic creation channels that integrate the concept of archives. The author conducted a content analysis of visual art installations that resulted in a list of potential archive sources. This particular type of teaching promotes the visiting of contemporary art museums as well as natural sciences, human sciences and other types of specialised museums.

KEYWORDS: Contemporary; museums; teaching model; Acadian cultural context; art appreciation; archival art; artistic creation; art gallery

Résumé: L’article présente un modèle d’enseignement des arts visuels intitulé arTSchives qui intègre les notions de musée, d’archives et d’apprentissage expérientiel. Le but est de faciliter la compréhension des œuvres d’art contemporain de genre archivistique tout en proposant des pistes de création artistique intégrant le concept d’archives. L’auteure a procédé par une analyse de contenu d’installations en arts visuels ce qui a mené à l’énumération d’une liste d’exemples de sources d’archives possibles. Ce type particulier d’enseignement encourage la fréquentation des musées d’art contemporain ainsi que des musées de sciences naturelles, sciences humaines et autres musées spécialisés.

MOTS CLES: Contemporain; musées; modèle d’enseignement; contexte culturel acadien; appréciation artistique; art archivistique

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Duncum, P. (2001). Visual culture: Developments, definitions and directions for art education. Studies in Art Education 42(2), 101-112.

Feinstein H. (1989). The art response guide: How to read art for meaning, a primer for art criticism. Art Education, 42, 43–53.

Foster, H. (2004). An archival impulse. October, 110, 3-22.

Grande, John. (2000). Made in Québec. Art and the Quebecers. CIRCA. Irish and International Contemporary Visual Culture, 94 (winter), 17-21.

Klein, A., Lessard, D., & Lacombe A.-M. (2014). Archives et mise en Archives dans le champ culturel. Dans Y. Lemay, & A. Klein (Eds.). Archives et création: Nouvelles perspectives sur l’archivistique. Cahier 1. Montréal, QC : Université de Montréal, École de bibliothéconomie et des sciences de l’information (eBSi).

Klein, A., Lacombe A.-M., & Lemay, Y. (Dir.) (2014). Archives et création, regards croisés sur les archives: Tournant archivistique, courant artistique. Colloque tenu lors du 82e Congrès de l’ACFAS, Montréal, Université Concordia, 16 mai.

<http://www.acfas.ca/evenements/congres/ programme/82/300/319/c> (consultée le 11 septembre 2015).

Kolb, D.A. (1984). Experiential Learning. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall

Lachapelle, R. (2013). Controversies about public contemporary art: an opportunity for studying viewer responses. Canadian Review of Art Education, 40, 94-115.

Lemay, Y., & Klein, A. (Dir.). (2014). Archives et création : Nouvelles perspectives sur l'archivistique. Cahier 1. Montréal, QC : Université de Montréal, EBSI. Repéré à http://hdl.handle.net/1866/11324

Lopez, X., Margapoti, I., Maragliano, R., & Bove, G. (2010). The presence of Web 2.0 tools on museum websites: a comparative study between England, France, Spain, Italy and the USA. Museum Management and Curatorship, 25(2), 235-249.

Robichaud, L. (1990). Voir l’art. Des artistes acadiens en milieu scolaire francophone au Nouveau-Brunswick. Moncton, NB: Éditions Michel Henry.

Robichaud, L. (2000). “Liens”. Installation in situ réalisée dans le cadre de Mer Océane: Symposium en arts visuels des iles de la Madeleine. Québec.

Robichaud, L. (2004). Création en arts médiatiques et transferts en éducation artistique (New media, children and visual art education.) In Proceedings international Conference on New Media Research Networks. UPEI: Charlottown, IPE, 27-32.

Robichaud, L. (2011a). Visual arts and mathematics: Intertwining for a new conversation in education. In B. Sriraman & V. Freiman (Eds), Interdisciplinarity for the 21st Century: Proceedings of the 3rd International Symposium on Mathematics and its Connections to Arts and Sciences, Moncton 2009. Monograph 11 in The Montana Mathematics Enthusiast Monographs in Mathematics Education, Information Age Publishing, Charlotte, NC, 239-255.

Robichaud, L. (2011b). "Le Musée acadien: Une contribution unique au niveau de la culture et du patrimoine francophone dans la formation des maitres". Communication dans le cadre de la journée d’étude : Les Canadiens et leurs passés [Alliance de recherche universités-communautés (A.R.U.C.)] et le Musée acadien de l’Université de Moncton (MAUM) le 20 janvier 2011 à l'Université de Moncton, Campus de Moncton.

Robichaud, L., & Cormier, J.-M. (2013). "L’éducation au patrimoine culturel acadien" Symposium francophone 2013 (partie I: Robichaud: contexte théorique; partie II. Cormier: exemples d’activités du musée). Moncton, NB: Université de Moncton.

Walker, D. (1990). Fundamentals of Curriculum. New York : Harcourt Brace Jovanovich.

White, B. (2014). Student generated art criticism. Canadian Review of Art Education, 40, 56-76.