Tradition and the contemporary collide: Newfoundland and Labrador art-education history / Le choc de la tradition et du contemporain : histoire de l’éducation artistique à Terre-Neuve-et-Labrador

Gerard Curtis, Heather McLeod

Abstract


Abstract: Newfoundland and Labrador, Canada, is a province proud of its historical traditions. Yet, these values are, at times, in conflict with contemporary global culture. The province’s socio-political and cultural struggles and successes, and the impact of an ongoing boom and bust cycle in resource development, are echoed both in the history of art education and in its artistic evolution. From modernism and post modernism, and DBAE to VCAE, the development of the Visual Art Program at the Grenfell Campus of Memorial University in Corner Brook provides a cautionary tale on the vagaries of promoting artistic traditionalism over contemporary meta-modernism, and the role of art in the classroom in reflecting global society at large. With a growingly mixed population in the province, art education plays a significant role in a contemporary dynamic that can challenge a self-promoted geographic and historical myopia.  Art in Newfoundland and Labrador increasingly acts as a suturing mechanism and reflective device, through which to look at these tensions, allowing the art educator to play a somewhat subversive role to the larger historical, political, and social agenda.  Yet art education and art have also been used as a tool to serve various shifting political agendas. Negotiating this terrain as an art educator can be difficult; tradition and the contemporary collide, yet the dynamic of this play has produced some amazing results culturally. Walking this tightrope provides a model for a newer generation who have to be increasingly multi-cultural and internationalist in their views.

Keywords: Traditionalism; Contemporary Meta-modernism; Historical, Political, and Social Agenda; Subversive Role of Art Educator; Multi-cultural.

Résumé : Terre-Neuve-et-Labrador est une province canadienne fière de ses traditions historiques. Il arrive cependant que ses valeurs soient en conflit avec la culture générale moderne. Les luttes et réalisations sociopolitiques et culturelles dans cette province, ainsi que la baisse brutale de la mise en valeur des ressources, trouvent écho dans l’enseignement des arts et l’évolution artistique de la province. Du modernisme au postmodernisme, et de l’éducation artistique axée sur les disciplines à l’éducation artistique fondée sur la culture visuelle, l’élaboration du Programme d’arts visuels sur le campus de Grenfell de l’Université Memorial de Corner Brook, constitue un récit édifiant des aléas de la promotion du traditionalisme artistique vis-à-vis le métamodernisme contemporain, et du rôle de l’art en salle de cours comme reflet de la société dans son ensemble. Compte tenu de la diversité croissante de la population de la province, l’éducation artistique joue un rôle prépondérant dans une dynamique moderne susceptible de s’opposer à une myopie géographique et historique auto-promue. À Terre-Neuve-et-Labrador, l’art agit de plus en plus comme un mécanisme de suture et un dispositif de réflexion permettant d’observer ces tensions et confiant à l’éducateur un rôle un tant soit peu subversif vis-à-vis le programme historique, politique et social. Pourtant l’éducation artistique et l’art ont aussi servi d’outils à certaines visées politiques en mouvance. Il peut être difficile pour un éducateur en art d’évoluer sur un tel terrain. Si tradition et modernisme s’entrechoquent, cette dynamique de jeu a, dans certains cas, abouti à d’étonnants résultats sur le plan culturel. Naviguer sur cette corde raide offre un modèle à une nouvelle génération qui se doit d’être davantage multiculturelle et internationaliste. 

Mots-clés : Traditionalisme, métamodernisme contemporain.


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References


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DOI: http://dx.doi.org/10.26443/crae.v46i1.74

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