L’Educational Turn. L’éducation comme média artistique: À la recherche d’une interactivité nouvelle
Main Article Content
Abstract
Abstract: “Educational Turn”, an expression used for a decade by museology and various contemporary art environments, by artists as well as curators (Rogoff, 2008; O’Neill & Wilson (Eds.), 2010; Wilson & O’Neill, 2010; Wesseling (Ed.), 2011). Derived from artistic avant-garde tendencies of the second half of the 20th Century, including institutional critique and relational aesthetics, it immediately brings forward the issues of interactive modalities of the exhibited artwork, public participation, and knowledge dissemination. But this expression actually goes further since the concept of “educational turn” is not only rooted in the artwork as a mediation tool, but to cite Podesva (2007), in education as an artistic medium, fudging the disciplinary limits of art, museology, and museum education. What is new about this turn and how does it transform museum practices? This essay aims to define a new interaction mode embodied by these productions by analyzing the historiographical corpus theorizing the movement.
KEYWORDS: Educational Turn; contemporary art; interactivity; museum; postmodernism
Résumé: « Educational turn », un terme qui, depuis dix ans, a su se faire connaître dans différents milieux de l’art contemporain et de la muséologie, tant chez les artistes que chez les conservateurs (Rogoff, 2008; O’Neill & Wilson (Eds.), 2010; Wilson & O’Neill, 2010; Wesseling (Ed.), 2011). Issu des avant-gardes artistiques de la deuxième moitié du 20e siècle, notamment de la critique institutionnelle et de l’esthétique relationnelle, il pose d’emblée la question des modalités d’interactivité de l’objet d’exposition, de la participation des publics et de la transmission des savoirs. Mais l’expression va plus loin puisque l’idée d’un « educational turn » prend non seulement ancrage dans une conception de l’œuvre d’art comme dispositif de médiation, mais aussi, pour reprendre l’expression de Podesva (2007), de l’éducation comme un médium artistique, brouillant les frontières disciplinaires de l’art, de la muséologie et de l’éducation muséale. En quoi ce tournant est-il nouveau et quelles transformations apporte-il à la pratique muséale ? À travers une analyse du corpus historiographique théorisant le mouvement, cet essai vise définir un nouveau mode d’interactivité incarné dans ces productions.
MOTS CLES: Eductional Turn; art contemporain; interactivité; musée; postmodernité
Downloads
Article Details
The copyright notice is CC BY SA.
This license lets others remix, tweak, and build upon your work even for commercial purposes, as long as they credit you and license their new creations under the identical terms. All new works based on yours will carry the same license. Thus any derivatives will also allow commercial use. For example, if someone translates your article into French, the French version of the article will also have to be shared under a CC BY SA license.
References
Arendt, H. (1977-1978). The Life of The Mind I. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
Auray, N. (2010). Le Web participatif et le tournant libéral: des communautés aux solidarités. In F. Millerand, S. Proulx, & R. Julien (Eds.). Web social. Mutation de la communication (pp. 33-49). Québec: Presses de l’université du Québec.
Benvunuto, L. C., Vermeren, P., & Rancière (2005) L'actualité du “Maître ignorant”: entretien avec Jacques Rancière. Le Télémaque, 1(27), 21-36. Repéré de http://www.cairn.info/revue-le-telemaque-2005-1-page-21.htm
Birchall, M., & Sack, P. (2014, décembre). Editorial. Oncurating.org, 24, 3-7. Repéré de http://oncurating.org/index.php/issue-24.html
Cachia, A. (2014, décembre). Disability, Curating, and the Educational Turn: the Contemporary Condition of Access in the Museum. Oncurating.org, 24, 51-64. Repéré de http://oncurating.org/index.php/issue-24.html
Cameron, D. (1992, 1971). Le musée: un temple ou un forum ? In A. Desvallées (Ed.). Vagues : une anthologie de la nouvelle muséologie (vol. 1, pp. 77-85), Mâcon (Fr.): Éditions W.
Cole, A., & Knowles, G. (2008). Arts-informed research. In G. Knowles & A. Cole (Eds.). Handbook of the arts in qualitative research (pp. 55-70). Los Angeles: Sage.
Crenn, G. & Vidal, G. (2010). Les musées et le Web 2.0. Approches méthodologiques pour l’analyse des usages. In F. Millerand, S. Proulx, & R. Julien (Eds.). Web social. Mutation de la communication (pp. 145-158). Québec: Presses de l’université du Québec.
Foucault, M. (2009) Le gouvernement de soi et des autres II: le courage de la vérité: cours au collège de France, 1983-1984. Paris: Seuil/Gallimard.
Gioia, D. A. (1987, novembre). Contribution! Not participation in the OB classroom. Journal of Management Education, 11(4), 15-20. Repéré de http://jme.sagepub.com.proxy.bibliotheques.uqam.ca:2048/
Granville, G. (2011). ‘The falcon cannot hear the falconer…’: the Pedagogical Turn and the Negative Space of Irish Art Education. International Journal of Art and Design Education, 30(3), 382-392.
Habermas, J. (1996). L’espace public. Paris: Payot.
Heath, C., & vom Lehn, D. (2008, février). Configuring 'interactivity’: Enhancing engagement in science centres and museums. Social Studies of Science 38(1), 63-91. Repéré de http://www.jstor.org/stable/25474565
Heath, C., & Vom Lehn, D. (2010). Interactivity and collaboration. New forms of participation in museums, galleries and science centers. In R. Pary (Ed.) Museum in a Digital Age (pp. 266-280). Londres: Routledge.
Henning, A. (2006). New Media. In S. Macdonald (Ed.), A Companion to Museum Studies (pp. 302-318). Malden, MA: Blackwell Publications.
Hooper-Greenhill, E. (1992). Museums and the Shaping of Knowledge. London: Routledge.
Jacobi, D. (1997). Les musées sont-ils condamnés à séduire toujours plus de visiteurs ? Lettre de l’OCIM, 49, 9-10.
Johnston, M. (2014, décembre). Slow curating. Re-thinking and extending socially engaged art in the context of Northern Ireland. Oncurating.org, 24, 23-33. Repéré de http://oncurating.org/index.php/issue-24.html
Jouët J. (2000). Retour critique sur la sociologie des usages. Réseaux, 18(100), 487-521. Repéré de http://www.persee.fr/doc/reso_0751-7971_2000_num_18_100_2235
Kant, E. (1999). Qu’est-ce que les Lumières ? Paris: Hatier.
Kennedy, J. (2011, printemps). School’s in: Contemporary art and the educational turn. Cmagazine, 109, 17-23.
Laermans, R. (2012). Teaching, Theory and the art of not-knowing: Notes on pedagogical communalism. Krisis, 1, 63-74, Repéré de http://www.krisis.eu/content/2012-1/krisis-2012-1-07-laermans.pdf
Leroi-Gourhan, A. (1971). L’homme et la matière. Évolution et techniques, Paris: Albin Michel.
Macdonald, S. (Ed.) (2006). A Companion to Museum Studies. Malden, MA: Blackwell Publications.
Macdonald, S., & Basu, P. (2007). Exhibition Experiments. Oxford: Blackwell.
O’Neill, P., & Wilson, M. (Eds.). (2010). Curating and the educational turn.
Curating subjects. Londres/Amsterdam: Open Editions/De Appel Arts Centre.
Pélissier, C., & Qotb, H. (2012, 1er octobre). Réseaux sociaux et apprentissage des langues : spécificités et rôles de l'utilisateur. ALSIC: Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, 15(2), n. p. Retrieved from http://alsic.revues.org/2513#tocfrom2n5
Phillips, R. (2011). Museum Pieces: Toward the Indigenization of Canadian Museums. Montréal, QC: McGill-Queen's University Press.
Podesva, K. L. (2007, été). A Pedagogical Turn: Brief Notes on Education as Art. Fillip, 6, n. p. Repéré de http://fillip.ca/content/a-pedagogical-turn
Pollock, G., & Zemans, J. (Eds.) (2007). Museums After Modernism: Strategies of Engagement. Malden (USA): Blackwell.
Rancière, J. (1987). Le maître ignorant. Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelles. Paris: Fayard.
Rasse, P. (1999). Les musées à la lumière de l’espace public: histoire, évolution, enjeux. Paris: L’Harmattan.
Robins, C. (2014). After-Image: The museum seen through fiction’s lens. Photographies, 7(2), 149-162, Repéré de http://dx.doi.org/10.1080/17540763.2014.930921
Rogoff, I. (2008, novembre). Turning. e-flux journal, #0, p. 1-10 Repéré de http://www.e-flux.com/journal/turning/
Springgay, S. (2011a). The ethico-aesthetics of affect and a sensational pedagogy. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 9(1), 66-82.
Springgay, S. (2011b). The Chinatown foray” as sensational pedagogy. Curriculum Inquiry, 41(5), p. 636-656.
Vagabond Reviews. (2014, décembre). More bite in the real world: Usership in arts-based research Ppractice. Oncurating.org, 24, 8-21. Repéré de http://oncurating.org/index.php/issue-24.html
Vidal, G. (Ed.). (2012). La Sociologie des Usages: Continuités et Transformation, Cachan, France: Lavoisier.
Wesseling, J. (Ed.). (2011). See It Again, Say It Again: the artist as Researcher. Amsterdam: Valiz.
Wilson, M., & O'Neill, P. (2010). Curatorial counter-rhetorics and the educational turn. Journal of Visual Art Practice, 9(2), 177-193. Repéré de http://dx.doi.org/10.1386/jvap.9.2.177_1
Witcomb, A. (2006). Interactivity: Thinking beyond. In S.Macdonald (Ed.), A Companion to Museum Studies (pp. 353-361). Malden, MA: Blackwell Publications.