Des enfants-médiateurs et leur perception des objets et des personnages historiques d’un musée d’histoire au Québec

Main Article Content

Thérèse Martin

Abstract

In our previous research (Martin, 2011), we studied the experiences of children (age 7 to 11) visiting science museums. We now shift our focus to history museums. This exploratory research dealing with a small group of “child-guides” aims to showcase the relationships between these children and exhibited museum objects and historical people. The collected words spoken by the children when presenting the exhibition (or in their “guide” role) will enable us to report the various exhibit approaches used by the Musée des Ursulines de Québec.


KEYWORDS: Museum of History and Civilisation; child visitors; visit experience; presentation, understanding of heritage.


KEYWORDS:Museum of History and Civilisation; child visitors; visit experience; presentation, understanding of heritage

Article Details

Section
Articles

References

Brougères, G. (2005). Jouer/apprendre. Édition Economica, (Coll. éducation).

Caune, J. (2008). Pour une éthique de la médiation: Le sens des pratiques culturelles (Coll. Communication, médias et sociétés). Grenoble: PUG.

de Certeau, M. (1990, 2005). Arts de faire : Vol. 1. L’invention du quotidien, Paris: Éditions Folio essais.

Dewey, J. (2006). Les œuvres philosophiques: Vol. 3. L'art comme expérience ( J. –P. Cometti, C. Domino, F. Gaspari, & al., Trad.). Pau: Presses de l’Université de Pau. (Œuvre originale publiée en 1934).

Gaulupeau, Y. (2006). L’éducation, un objet de musée. In Anik Meunier (ss dir.). Patrimoine scolaire, sa sauvegarde et sa valorisation. Québec, QC: Éditions Marquis. P 27 - 33.

Goffman, E. (1991). Les cadres de l’expérience (I. Joseph, M. Dartevelle, & P. Joseph, Trad.). Paris : Éditions de Minuit. (Œuvre originale publiée en 1974).

Martin, T. (2011). L’expérience de visite des enfants en musées de sciences dans le cadre des loisirs. Logiques d’interprétation et enjeux d’un dispositif communicationnel. Thèse de doctorat en Sciences de l’Information et de la Communication. Université Lille 3, Lille. En ligne http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00783563

Martin, T. (2012). Les logiques d’interprétation des enfants selon leur expérience de visite dans les musées de sciences et dans le cadre des loisirs. Communication, 30(2). Doi: 10.4000/communication.3598. En ligne: http://communication.revues.org/index3598.html

Poulot, D. (2001). Patrimoine et musées. L’institution de la culture. Paris: Hachette

Poulot, D. (2015, mars). Les rôles nationaux des musées d’art. Communication présentée au Colloque international : Frontières du patrimoine. Circulation des savoirs, des objets et œuvres d’art. Paris: Institut national d’histoire de l’art.

Silverstone, R. (1998). Les espaces de la performance : Musées, science et rhétorique de l'objet. Hermès, 22, 175-188.

Tardif, J-C. (2006). L’avenir du patrimoine scolaire. In A. Meunier (ss dir.). Patrimoine scolaire, sa sauvegarde et sa valorisation (pp. 145-150). Québec, QC: Éditions Marquis.

Turgeon, C. (2004). Le musée des Ursulines de Québec: Art, foi et culture. Québec, QC: Bibliothèque Nationale du Québec, Monastère des Ursulines de Québec.