Professional Development of Art Teachers to Make School a Place that is Inclusive, Open to Others and the World

Main Article Content

Mona Trudel
Adriana de Oliveira
Élyse Mathieu
Réginald Fleury

Abstract

The article deals with a training program involving visual arts teachers and pedagogical advisors from the Montreal School Board (CSDM). The goal of collaborative research was to foster the development of new modes of practice by supporting female teachers in the development of art projects that combine contemporary art, intercultural education and student culture. In this research, we aimed to identify the elements that favor the integration of the intercultural dimension in the visual arts class or that constitute an obstacle. The results of the study highlight the importance of the appreciation of contemporary art as a lever for intercultural dialogue.


Keywords: Current art; Artistic education ; Intercultural education; Professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Mona Trudel, Université du Québec à Montréal (UQAM)

Professor
School of Visual and Media
Arts Faculty of Arts

Adriana de Oliveira, Université du Québec à Montréal

Professor
School of Visual and Media
Arts Faculty of Arts

 

References

Abdallah-Pretceille, M. (2011). La pédagogie interculturelle : entre multiculturalisme et universalisme L I N G VA R V M A R E N A - VOL. 2, p. 91 - 101.

Consulté à l’adresse ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/9835.pdf

Abdallah-Pretceille, M., Porcher, L. (1996). Éducation et communication interculturelle. Paris : Presses universitaires de France.

Allison, A. (2013). Know Thyself and Then Teach Them All : One Art Teacher Educator’Story of Navigating The Dilemmas of Inclusion. Dans (dir. K.Tavin et C. Ballengee Morris), Stand(ing) Up, for a Change Voices of Art Educators (p.174-181). Reston, VA : National Art Education Association.

Barrett, T. (2000). À propos de l’appréciation esthétique en enseignement des arts. Studies in Art Education, vol 42, (1), 5-19.

Ballengee-Morris, C., et Stuhr, P. (2001). Multicultural Art and Visual Cultural Education in a changing world. Art Education, vol. 54, (4), 6-13.

Cahan, S. et Kocur, Z. (2011). Contemporary Art in Multicultural Education. Dans Rethinking Contemporary Art in Multicultural Education (p.3- 16). New Museum of Contemporary Art. New York : Routledge.

Chalmers, G. (1996). Celebrating Pluralism Art Education and Cultural Diversity. Vancouver : University of British-Columbia.

Desgagné, S., Bednarz, N. (2005). Médiation entre recherche et pratique en éducation : faire de la recherche "avec" plutôt que "sur" les praticiens». Revue des sciences de l'éducation, vol. 31, n° 2, 2005, p. 245-258.

Consulté à l’adresse http://id.erudit.org/iderudit/012754ar

Freire, P. (2006). Pédagogie de l'autonomie. Savoirs nécessaires à la pratique éducative. Traduit du portugais par Jean-Claude Régnier. Éditions érès.

Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York : Continuum

Gouvernement du Québec: Ministère de l’Éducation. 2005. Programme de Formation de l’école québécoise, enseignement secondaire, deuxième cycle.

Gouvernement du Québec: Ministère de l’Éducation. 2004. Programme de Formation de l’école québécoise, enseignement secondaire, premier cycle.

Gouvernement du Québec: Ministère de l’Éducation. 2001. Programme de Formation de l’école québécoise, éducation préscolaire et enseignement primaire.

hooks, b. (1994). Teaching to Trangress Education as the Practice of Freedom. New York : Routledge.

Karsenti, T., Demers, S. (2000). L’étude de cas. Dans T. Karsenti et L.Savoie- Zajc (dir.), Introduction à la recherche en éducation (p. 225-247). Sherbrooke, QC: Éditions du CRP.

Lenoir, Y., Larose, F., Grenon, V. et Hasni, A. (2000). La stratification des matières scolaires chez les enseignants du primaire au Québec : évolution ou stabilité des représentations depuis 1981. Revue des sciences de l'éducation, 26, (3), 483-514. Consulté à l’adresse https://www.erudit.org/revue/rse/2000/v26/n3/000288ar.pdf

Lieberman, A. et Miller, L. (Dir.). (2008). Teachers in Professional Communities Improving Teaching and Learning. New York : Teachers College.

Lorcerie, F. (2003). L’école et le défi ethnique. Paris : Institut national de recherche pédagogique.

Maalouf, A. (1998). Les identités meurtrières. Paris : Bernard Grasset.

Potvin, M., Larochelle-Audet, J. (2016). Les approches théoriques sur la diversité ethnoculturelle en éducation et les compétences essentielles du personnel scolaire. Dans M. Potvin et J. Larochelle-Audet (dir.), La diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique en éducation Théorie et pratique, p.110-127. Anjou, QC : Fides Éducation.

Richard, M. et Lemerise, S. 1998. Pour un modèle ouvert de pédagogie artistique Les questions qui comptent. Dans M. Richard et S. Lemerise (dir.), Les arts plastiques à l’école. Montréal, p.343-354. QC : Les éditions Logiques.

Rocha, E. (2014). Radicais. Dans Vocabulário Político para Processos Estéticos. (p.23-28). Rio de Janeiro, RJ : Editora Aplicação.

Saxe, J. (2013). How Critical Can Art Pedagogy Be ? Dans dir. K.Tavin et C. Ballengee Morris), (p. 185-195). Stand(ing) Up, for a Change Voices of Art Educators p.185-195. Reston, VA : National Art Education Association.

Schön, A. D. (1996). Le tournant réflexif. Pratiques éducatives et études de cas. Montréal, QC : Les éditions Logiques.

Taylor, P.G. (2008). Editorial. Art Education, 61 (2). p.4.

Trudel, M. (2006). Conjuguer l’art au singulier ou au pluriel? Analyse des représentations d’étudiants en arts visuels et médiatiques au sujet de l’enseignement de leur discipline en contexte scolaire pluriculturel (Thèse de doctorat inédite). Université Concordia, Montréal.

Trudel, M., Wallot, J-A. et Benoît, D. (2003). Murillo et le jeune mendiant : Regards sur l’itinérance. Vie pédagogique, no. 128, 22-23.